- V českých školách jsou zastaralé počítače, ředitelé nemají nikoho, kdo by se jim o technologie staral.
- Informatiku navíc učí nekvalifikovaní učitelé, zjistila Česká školní inspekce.
- Zlepšit využívání digitálních technologií na školách měla Strategie digitálního vzdělávání, tu se ale ministerstvu zatím příliš nedaří plnit, většina aktivit se zpožďuje.
- V plánu je třeba úplná proměna výuky informatiky na školách či zařazení digitálních dovedností do výbavy učitelů
Pouze polovina základních škol má kvalifikovaného učitele informatiky, zjistila Česká školní inspekce. Řada škol ještě bere informatiku jako doplňkový předmět, kde se žáci učí pouze s Wordem či Excelem. To ale v dnešní digitalizované době nestačí. Nová inspekční zpráva upozorňuje, že na tom školy s digitálními technologiemi nejsou vůbec dobře. „Zvyšuje se podíl škol, kterým technika zastarává. Počítačů není dost na to, aby se mohly využívat napříč všemi předměty,“ píše se ve zprávě. O digitální technologie se navíc často nemá kdo starat.
„Jednodušší práce zajistí nad rámec své pracovní náplně většinou učitel informatiky či ředitel. Na složitější úkoly se někdo pozve. Většina základních škol může dát na správu technologií jen pět tisíc korun měsíčně, což stačí pouze na zajištění základního provozu a řešení kritických problémů,“ varuje Jednota školských informatiků. Často se o sítě stará metodik informačních technologií, který pak nemá čas na svou hlavní činnost − pomáhat učitelům ostatních předmětů zapojovat digitální technologie do výuky.
Podle ministerstva školství by správce sítí měla vyřešit reforma financování škol, která má platit od ledna 2019. „Nedostatek aprobovaných učitelů informatiky je širší problém, který souvisí s platy učitelů i tím, že v Česku chybí deset tisíc IT specialistů ve všech odvětvích,“ říká náměstek ministra školství Jaroslav Fidrmuc, který má digitální agendu na starosti.
Zastaralý přístup k digitálním technologiím ve školách má řešit Strategie digitálního vzdělávání schválená vládou v roce 2014, podle níž se má změnit výuka, vybavení škol i připravenost učitelů. Zatím se to ale příliš nedaří. „Z plánovaných aktivit se podařila splnit necelá čtvrtina. Skoro všechny se zpožďují,“ hodnotí Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků, která naplňování strategie podrobně sleduje.
„Jednodušší práce zajistí nad rámec své pracovní náplně většinou učitel informatiky či ředitel. Na složitější úkoly se někdo pozve. Většina základních škol může dát na správu technologií jen pět tisíc korun měsíčně, což stačí pouze na zajištění základního provozu a řešení kritických problémů,“ varuje Jednota školských informatiků. Často se o sítě stará metodik informačních technologií, který pak nemá čas na svou hlavní činnost − pomáhat učitelům ostatních předmětů zapojovat digitální technologie do výuky.
Podle ministerstva školství by správce sítí měla vyřešit reforma financování škol, která má platit od ledna 2019. „Nedostatek aprobovaných učitelů informatiky je širší problém, který souvisí s platy učitelů i tím, že v Česku chybí deset tisíc IT specialistů ve všech odvětvích,“ říká náměstek ministra školství Jaroslav Fidrmuc, který má digitální agendu na starosti.
Zastaralý přístup k digitálním technologiím ve školách má řešit Strategie digitálního vzdělávání schválená vládou v roce 2014, podle níž se má změnit výuka, vybavení škol i připravenost učitelů. Zatím se to ale příliš nedaří. „Z plánovaných aktivit se podařila splnit necelá čtvrtina. Skoro všechny se zpožďují,“ hodnotí Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků, která naplňování strategie podrobně sleduje.
zdroj: https://archiv.ihned.cz/c1-65906320-skoly-zaspaly-s-digitalnim-vzdelavanim-chybi-moderni-pocitace-kvalifikovani-ucitele-i-spravci-sit
celý článek zde.