Člověk a svět práce – odkaz
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) zastoupena jediným oborem.
Vzdělávací oblast připravuje žáky pro život v technicky vyspělé informační společnosti. Vzdělávání a příprava směřují k tomu, aby žáci byli schopni orientace v dynamicky se vyvíjejícím světě práce. Důraz je přitom kladen na tvorbu a upevňování pozitivních postojů k rozmanitým pracovním činnostem, osvojování prakticky využitelných dovedností a rozvoj schopnosti jejich aplikace v běžných životních situacích.
Žáci získávají základní pracovní dovednosti a návyky i konkrétní dovednosti související nejen s prováděním, plánováním, organizováním a hodnocením pracovních činností, ale i s upevňováním návyků a zásad bezpečnosti a hygieny práce. Ve vyšších ročnících jsou rovněž seznamováni s problematikou hlavních oblastí světa práce a oborů lidské činnosti. Poznávání základních znaků charakterizujících lidskou práci, např. pracovních činností, produktů práce, prostředků či prostředí, by se mělo vždy opírat o životní praxi a o reálné zkušenosti žáků.
Tematické okruhy
Do vzdělávacího obsahu je zařazeno celkem dvanáct tematických okruhů – na prvním stupni čtyři a na druhém stupni osm.
Člověk a svět práce | S T U P E Ň |
1. | Práce s drobným materiálem |
Konstrukční činnosti | |||
Pěstitelské práce | |||
Příprava pokrmů | |||
2. | Práce s technickými materiály | ||
Design a konstruování | |||
Pěstitelské práce, chovatelství | |||
Provoz a údržba domácnosti | |||
Příprava pokrmů | |||
Svět práce | |||
Práce s laboratorní technikou | |||
Využití digitálních technologií |
Člověk a jeho svět – odkaz
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět je členěna do pěti tematických okruhů:
1) Místo, kde žijeme
2) Lidé kolem nás
3)Lidé a čas
4)Rozmanitost přírody
5) Člověk a jeho zdraví